vrijdag 17 september 2010

Historisch tijdschrift Fryslân gelanceerd

Vandaag kreeg ik hem in de bus: het blad voor leden van het Koninklijk Fries Genootschap voor Geschiedenis en Cultuur, in een nieuw jasje: Historisch tijdschrift Fryslân. Leden krijgen dit blad naast het jaarboek De Vrije Fries.

In mei 2009 schreef ik al eens een blogartikel met als vraag Moet Fries Genootschap investeren in papier? Het was toen namelijk bekend geworden dat het Genootschap een groot legaat had gekregen waarvan de besteding aan de leden werd voorgelegd. Een verbetering van het blad en een hogere frequentie heb ik vanaf het begin toegejuicht. Ik vroeg me echter af waarom er zo weinig aandacht was voor de online presentatie van het Fries Genootschap zelf. De website wordt zelden bijgewerkt en nodigt niet uit tot betrokkenheid.
Deze leemte moet nu opgevuld worden door het blad en een presentatie daarvan op het web.
En het moet gezegd: het is een fris ogend blad. Veel beeldgebruik en een ruim aantal, vrij korte, verhalen. Wat ik vreemd vind is dat op de cover pontificaal (niet te zien op de foto bij dit artikel) een groot blok met barcode en prijs staat. Had dat niet op de achterkant gekund?
Het eerste nummer heeft een focus op de luchtvaart in Friesland, een relatief onbekend historisch fenomeen. Zo zijn er artikelen over Clement van Maasdijk die in 1910 het luchtruim koos bij Heerenveen, de geschiedenis van vliegveld Leeuwarden en Koninklijk vlieger Gerben Sonderman. Het artikel Zwanenzang vond ik persoonlijk interessant maar deed me wel heel erg denken aan het blogartikel dat ik in juni 2008 publiceerde over het Recht van Zwanenjacht in Friesland. Het verbaasde me dat de zwanenring van de familie Fogelsangh een zwanenhalsband zou zijn geweest. Het lijkt me wat vreemd. maar ik ken de omvang ervan niet. Maar als het veel te groot is voor een pootring zou het kunnen. Bij de huwelijkdis in 1610 van Jel van Liauckema met Eraert van Pipenpoy in Liauckemastate, afgebeeld op een schilderij in het bezit van het Fries Museum, stond ook zwaan op het menu.
Interessant voor de Noordoost Friezen is het artikel over de Dam van Holwerd naar Ameland. Deze werd in augustus 1872 voltooid maar al in de nacht van 14 op 15 oktober 1881 werd een gat van 50 meter geslagen, die het einde van de vaste verbinding betekende. Het idee erachter was om door aanslibbend zand een nieuwe polder te creëren, maar dat is er dus nooit van gekomen. Wel is het postschipper Evert Cornelis Kolmer ooit eens gelukt met een kruiwagen vol postzakken de oversteek over de dam te maken (Geboorteakte Ameland, Aangiftedatum 16 november 1841, blad nr. 25, Evert Colmer, geboren 15 november 1841, Zoon van Cornelis Cornelis Colmer en Aaltje Liekeles de Vries). Op luchtfoto's en in oude atlassen is de dam nog goed te zien. Overigens meldt de Leeuwarder Courant van 6 augustus 1852 hoe C.C. Colmer, die ook postschipper was, op dramatische wijze verdronk toen hij zijn overboord geslagen negenjarig zoontje probeerde te redden. Hij liet een weduwe met 10 jonge kinderen achter.
Verder o.a. nog een verhaal over uitvinder en pionier Van Motman, Friese Frits en zijn Rin-Ollinne, een rubriek Kort Nieuws, een activiteitenkalender, Boeken en de rubriek Uitgelicht, met de tentoonstelling Luchtvaartpioniers in Museum Willem van Haren in Heerenveen.
Al met al een mooi blad die het extra interessant maakt om lid te worden van het Fries Genootschap voor Geschiedenis en Cultuur!
P.S. Ik ben wel benieuwd hoe de genoemde 6 nummers per jaar nu in 2010 ingevuld gaan worden. Het nieuwe blad, half september 2010, is nog maar de tweede publicatie van het jaar. Gaan we nu tot 1 januari nog 4 nummers ontvangen?
Update: Zie ook de nieuwsartikelen op de websites van Liwadders en Friesch Dagblad.

1 opmerking:

Gelkinghe zei

Wie zitten er eigenlijk in de redactie? Dat kon ik op de website niet ontdekken. Zoals ook de auteurs niet bij de artikelen genoemd worden.