donderdag 20 augustus 2009

Terug in de tijd

De maanden juli en augustus zijn voor de Sneupers van de Historische Vereniging Noordoost Friesland traditioneel een beetje rustperiode. Het Historisch Informatiecentrum Noordoost Friesland is dan ook niet op dinsdagavond open, de 'clubavond'.
De meeste leden gaan met vakantie en proberen zoveel mogelijk van de buitenlucht te genieten. Uw webmaster/-redacteur liep de Vierdaagse van Nijmegen (4x50 kilometer) en rustte vervolgens 3 weken uit in Hongarije.

Het wordt nu dan ook weer tijd om de historische draad op te pakken.

Terugkijkend op de afgelopen maand viel mij op dat de boekenprofessor Michael Zeeman op slechts 50-jarige leeftijd is overleden. Niet alleen vanwege zijn jonge leeftijd maar ook om twee andere redenen. Uit het In Memoriam op de site van Tresoar blijkt dat domineeszoon Zeeman in Dokkum van 1970-1976 Atheneum-B deed (ik vermoed het Dockinga-college). Als 14-jarige hielp hij al mee in boekwinkel De Tille in Leeuwarden. Ik las het bericht van zijn overlijden tijdens mijn vakantie in de Hongaarse stad Szeged, precies de plaats waar ik hem in 2003 zag rondscharrelen toen ik op een terras zat. Het bleek dat hij voor de Volkskrant rondreisde langs Europa's nieuwe grenzen.

Wat prettiger nieuws is onze Ledendag voor dit najaar. De najaarsvergadering is op zaterdag 17 oktober in It Posthus te Birdaard, met bezoek aan molen De Zwaluw en het Ruurd Wiersmahus.

En reageert u ook vooral met tips, vragen en teksten die u zelf heeft over de rijke historie van Noordoost Friesland naar ons bekende mailadres !

Update: redacteur Tolsma meldt dat de vader van Michael Zeeman dominee te Lioessens was. En volgens de Leeuwarder Courant ook in Burdaard (Birdaard).

Geen opmerkingen: