woensdag 10 juni 2009

Verborgen online pareltjes

Af en toe kom ik op mijn digitale sneuptochten in de krochten van websites dingen tegen waarvan ik denk: hé, daar moet wat meer de aandacht op gevestigd worden.
Zo kijk ik onregelmatig op de website van de Fryske Akademy, die ik weliswaar niet zo gebruiksvriendelijk en vernieuwend vind, maar wel degelijk interessante artikelen bevat. Onlangs besloot ik maar eens om het overzicht van de hele site, de sitemap, te bekijken. En dan vind je toch weer diverse zaken waarvan je het bestaan niet vermoedde. Op een of andere manier krijg ik hem wel in het Engels te zien, maar het geeft je in ieder geval een snel overzicht van de werkzaamheden van de Fryske Akademy en of er iets van je gading tussen zit.

Van iets algemener aard is de goed gevulde website van het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (ING). Hierop staat sinds kort een Presentatie Broncommentaren deel 7: Bronnen voor de criminaliteit en strafrechtspleging vanaf 1811 tot heden. Op woensdag 24 juni 2009 vindt in het gebouw van de Raad voor de rechtspraak de presentatie plaats.

En de mooiste (en voor Friese sneupers waarschijnlijk meest relevante) is de inventaris die Tresoar sinds kort online heeft gezet van de Quaclappen van 1600-1612. Namen uit de Quaclappen (registers, waarin in het kort melding wordt gemaakt van de civiele vonnissen van het Hof van Friesland) staan al weer een paar jaar op de website van Tresoar, althans de Quaclappen over de jaren 1527-1591. Het gaat daarbij om een database die is gebaseerd op de aantekeningen van wijlen Douwe J. van der Meer. Onderzoeker Jan Post heeft nu voor de jaren 1600-1612 uittreksels op de Quaclappen gemaakt, uitvoeriger dan Van der Meer dat heeft gedaan voor de vroegere periode. Chapeau!

Hieraan gelieerd is de site van Rian Dirksen over scherprechters, o.a. die in Friesland.

Geen opmerkingen: