zondag 8 maart 2009

Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel online

René Koster, bestuurslid van de Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel, meldde ons de lancering van hun nieuwe website. De stichting zet zich in voor het behoud van met name kerktorens en molens in de Dongeradelen. Het bestuur van Stichting Monumentenbehoud Dongeradeel bestaat uit de volgende leden: Aukje Visser (voorzitter en naamgenote van mijn overgrootmoeder), Willem Vis (secretaris) en Sije Hoekstra (penningmeester). De overige bestuursleden zijn Thom Procee, Ytsje Keekstra, Bart Korvemaker, René Koster en Jaap Mellink.
De stichting beheert 26 kerktorens en 7 molens ! Het zijn de molens De Hoop en Zeldenrust in de stad Dokkum, De Eendragt in Anjum, De Gans in Ezumazijl, De Hantumermolen in Hantum, De Hoop in Holwerd en de Roptamolen in Metslawier. De molens en 26 kerktorens (vaak nog met een hounegat, een kleine gevangenis!) zijn mooi in beeld gebracht via de blauwe iconen op het Google Maps kaartje.
Verder zijn er via de site een paar interessante lesbrieven voor het onderwijs te downloaden en is er meer informatie beschikbaar met diverse links naar relevante websites, waaronder uiteraard die van onze Historische Vereniging Noordoost Friesland te Dokkum.
We wensen de Stichting veel succes bij haar activiteiten!

1 opmerking:

Anoniem zei

als ik door friesland loop zie ik al die kerken staan.. het is echt schitterend om te zien.
Maar ik ben me wel bewust dat juist nu in deze tijd er steeds minder geld beschikbaar is om die kerken te onderhouden.