zaterdag 20 maart 2010

Transcriptie Diaconieboeken Holwerd 1748-1874

Een knap staaltje monnikenwerk van sneuper en redactielid Piet de Haan. Hij heeft de complete Diaconieboeken van Holwerd gefotografeerd en getranscribeerd. Het is wel aardig om te zien hoe het zich ontwikkeld heeft. Piet de Haan: "Ik ben begonnen met alles wat met overlijden te maken had uit de bestanden over te nemen. Na één boek was ik al zoveel andere bijzonderheden tegengekomen dat ik toen besloten heb om te stoppen en om helemaal opnieuw te beginnen. Toen ben ik begonnen met tabellen en fotos'. In het begin een samenvatting van de inhoud van de vermelde post maar zo langzamerhand alles maar gewoon overtikken. Alles is in tabellen gezet om op naam te kunnen zoeken en om te kunnen sorteren.

Ik heb Jagersma van de FAF de bestanden tot het begin van de Burgerlijke Stand gestuurd. De mensen van de FAF kunnen en inmiddels konden het gebruiken om het Tresoar bestand van overlijdens voor 1811 aan te vullen. Mogelijk zetten ze de foto's online maar ik vraag met af of dat wel zinvol is want je moet al goed zoeken om die van Burdaard bij Tresoar te kunnen vinden.

Alle transcripties in de Sneuper plaatsen is veel te veel. Daarom heb ik een groot aantal bijzonderheden uit de rekeningen onderverdeeld in acht tabellen, zoiets als de tabel van de Slaven die je gekregen hebt (waarover later een artikel 'Friese Christenslaven' in de Sneuper zal verschijnen, HZ). Deze acht, zeg maar uittreksels ga ik gebruiken voor de Sneuper voor een aantal nog te schrijven artikelen:
- Allerhande, met daarin vreemde/bijzondere vermeldingen.
- Bouwkunde, met bouwkundige termen.
- De gebruikte Maten en gewichten.
- Alles wat met het Overlijden te maken had.
- Uitzetting en opzegging uit of van één van de woningen van de Diaconie.
- Alle door de diaconie verstrekte soorten voedsel.
- Ziekte en geneesmiddelen die in de rekeningen voorkomen.
- Vluchtelingen en rampen die misschien gekoppeld kunnen worden aan natuurrampen of een [plaatselijke] oorlog."

Aangezien Piet de transcripties in Word heeft gemaakt heb ik besloten voorlopig deze via het Slideshare account van de Sneuper te publiceren. Dat heeft wel enkele nadelen maar grootste voordeel is de mogelijkheid tot vergroten en echt bladeren. Dan heeft u toch nog een beetje het idee dat u in een echt boek in het archief zit te sneupen ;-)  Klik op het icoontje 'Full' onder het tekstblok voor een beeldvullende tekst, en op Esc als je weer naar de kleine versie terug wilt.
Dus, wat mij betreft: applausje voor Piet de Haan en sneupen maar! Voor leuke vondsten in uw familie of een hierop gebaseerd artikel houden we ons altijd aanbevolen via de Sneuper mail.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Is het ook handig ze te plaatsen bij indexen op de site van de vereniging?

Gr

Marcel Peeringa

Hans Zijlstra, blogger, sneuper, ondernemer zei

Ja, goed punt. Inmiddels ook bij de Indexen-pagina op de Sneuper site.