donderdag 7 augustus 2008

Duitse muts van kant

Toen ik kortgeleden op de Duitse Autobahn achter een vreemd rijdende Duitse dame reed schoot me opeens een mooie term te binnen: Duitse muts. Die kende ik nog van een artikel over silhouetportretten van Dokkumer notabelen, die ik ooit op de website van de Sneuper heb gezet (en in de papieren Sneuper nr.63 van 2002) waarin dit bijzondere hoofddeksel de revue passeerde.
Wat me nog het meest bijbleef was de omschrijving 'zo groot als een theetafeltje', van conservatrice van het Fries Museum Gieneke Arnolli. Alsof een paauw met zijn veren staat te pronken!

Tot eind november 2008 is in Museum Admiraliteitshuis nog de tentoonstelling Kant! te zien. En daar zullen dan vast, naast prachtige met kant versierde mutsen, slopen, lakens uit de periode 1650 - 1950, ook Duitse mutsen te bezichtigen zijn.
Met name de Dokkumer schilder/tekenaar Jacob Symons Bonga moet er van onder de indruk zijn geweest want zowel zijn vrouw Marike Wendelaar (door hun zoon Sjoerd, die ook Holdinga State afbeeldde) als enkele andere Dokkumer dames zijn er door hem eind 18e eeuw mee afgebeeld. Imponerend !

Overigens kom ik ook een J.S. Bonga tegen als commandant die samen met Hector Feugen de oproerkraaiers tot bedaren probeert te brengen tijdens het Kollumer Oproer van 1797. Zijn naam wordt twee keer genoemd in het boek van B.K. van der Veen. Als het dezelfde is dan is het wel een bijzondere carrierestap.

Geen opmerkingen: