donderdag 31 maart 2011

Meine Tosk

In de nieuwste uitgave van NGV Friesland, 11en30, staat een verhaal over de familie Tosk. Nu houd ik nogal van aparte namen en zo herkende ik gelijk ook een van de familieleden, Meine Tosk. Dat vind ik echt zo'n naam waar je een tijdje op kunt kauwen. En mooi om een paar keer zo maar hardop uit te spreken. Ik zou zweren dat ik wel eens een verhaaltje over hem heb gelezen (zo'n naam blijft je bij) maar ik kon het niet direct vinden in een van de boekjes van W.Tsj. Vleer, Rare Kostgangers, waarin ik het vermoedde. Tosk is natuurlijk Fries voor tand en zo kon het gebeuren dat andere leden van de familie zich Van der Tand of Tosch noemden. Stamvader Meine Lubberts kwam uit Beetsterzwaag, in de buurt van Drachten, en Meine Tosk trouwde in 1825 te Tietjerksteradeel met Aaltje Oeges van der Veen. Hij hertrouwde als Meine Gerrits Tand met Wopkje Rienks Tolsma en voor de derde keer in 1852 met Jitske Eises Meijer als Van der Tand.
Jan Smink schreef een artikel over Een Vreemde Familie. Nakomelingen van de immigrant Dopschewijt heetten Pool, (Van den) Bos, Krol en Poeske. Hij zoekt nog het overlijden van Detje Barteles Hieronimus (Pool of Poeske) tussen 1774 en 1791. De ouders van Tjitske Jans. En het huwelijk van Jacobus van den Bosch met Geesje Reiger.
Jarich Renema behandelt vermeldingen van dominee Johannes Bogerman in de door zijn echtgenote Anny Bokkinga getranscribeerde Extraordinaris (1592-1646), die als database online staat.

Verder artikelen over Friezen elders: Hilleken Sijmonsdr (1621 in Archief Eemland, Amersfoort) en Aanvullingen op Naar het Weeshuis, betreffende Lyklema's uit Oudega en Hardegarijp.

Geen opmerkingen: