woensdag 16 maart 2011

Schilderij Hidde de Vries blijkt boekje

In het blogbericht van zaterdag 12 februari 2011 besprak ik een afbeeling uit de Slag bij Texel in 1694 tussen een vloot onder leiding van de Friese schout-bij-nacht Hidde de Vries en de Franse kaperkapitein Jean Bart. Ik dacht toen nog dat het om een schilderij uit de collectie van het Maritiem Museum Rotterdam ging.
Toen ik eens wat beter naar de afbeelding keek zag ik dat deze genummerd was: 3. Dat impliceert natuurlijk dat er ook een 1 en 2 zijn. Opnieuw ging ik naar Maritiem Digitaal en tikte nu direct de naam Hidde de Vries in. En verdraaid, ik kreeg nu een hele reeks afbeeldingen die weliswaar op elkaar leken, maar toch steeds net even anders waren. Daarbij ook een cover van een boekje met de titel NETTE AFBEELDINGE van het GEVEGT tusschen het Esquader HOLLANDZE OORLOGSCHEPEN onder den SCHOUT BY NAGT HIDDE DE VRIES EN AGT FRANSSEN onder den CAPITEYN JAN BART. Voorgevallen in de Noord Zee den 29 Juny 1694. Zynde de gedurige Veranderingen, nevens de namen der Capiteynen, in veertien Platen naaukeurig aangewezen. tot AMSTERDAM by ADRIAAN SCHOONEBEEK.

Een heel boekje dus met een verslag in beeld van de Slag bij Texel! Van de viertien afbeeldingen missen er overigens twee.
Diverse manoeuvres worden beschreven, uiteindelijk wel met hetzelfde resultaat als toen ik al eerder concludeerde: de kleinere vloot van Jean Bart stak de vloot van Hidde de Vries letterlijk en figuurlijk de loef af!
Hier nog een leuk gif-bestandje!

Geen opmerkingen: